środa, 29 stycznia 2014

Znaczenie wczesnodziecięcej relacji z opiekunem dla pomyślnego rozwoju psychicznego dziecka



Matka, w pamięci małego dziecka,
to centrum wszechświata...
Margaret Mahler, autorka teorii relacji z obiektem podkreśla znaczenie relacji dziecka z ważnym obiektem – matką (opiekunem) we wczesnych fazach rozwoju. Dla Mahler miarą pomyślnego rozwoju, głównie psychicznego, jest droga jaką pokonuje dziecko od symbiotycznego „zlania się z matką” do osiągnięcia stabilnej indywidualnej tożsamości. Proces ten można nazwać „psychologicznymi narodzinami”. Jak ten proces przebiega i jakie zagrożenia mogą pojawić się u dziecka w wypadku zakłócenia jego relacji z ważnym obiektem - najczęściej matką możecie się Państwo dowiedzieć  z lektury mojej najnowszej książki "NARCYSTYCZNA MATKA. Dziedzictwo zniekształconej miłości. Jak sobie z nim poradzić
w dorosłym życiu?"


Rozdział drugi opisuje szczegółowo ten proces:

 

"(...) 2. WIĘZI    
2.1. Budowanie więzi z matką.  
2.2. Teoria relacji z obiektem według Margaret Mahler (rozwój psychiczny dziecka – od narodzin – do końca drugiego roku życia).          
2.3. Teoria więzi Johna Bowlby`ego.
2.4. Teoria relacji z obiektem i jej znaczenie w kształtowaniu się Ja człowieka.
2.5. Styl przywiązania we wczesnym dzieciństwie a wymiary doświadczania miłości w dorosłym życiu.
2.6. Teoria przywiązania a więzi rodzinne
. (...)"    
                                                                         
Być może jej lektura pomoże Państwu nie tylko kształtować bardziej zdrowe i satysfakcjonujące relacje z własnym dzieckiem począwszy od pierwszych dni jego życia ale przede wszystkim uniknąć zachowań mogących mieć niekorzystny wpływ na jego pomyślny rozwój psychiczny.

Pozdrawiam serdecznie i życzę pożytecznej lektury
Małgorzata Podniesińska, psycholog
www.psychologwroclaw.blogspot.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Translate