Kiedy widzisz, że Twój dorastający syn lub córka pomimo swoich
intelektualnych możliwości zaczyna funkcjonować na stosunkowo
przeciętnym poziomie, również behawioralnym i emocjonalnym, dobrze jest
przyjrzeć się temu bliżej…
Sytuacja taka może wynikać m.in. z
dotychczasowych trudnych doświadczeń rodzinnych dziecka (np.rodzinne
konflikty, autorytarny styl wychowania,
rywalizacja z rodzeństwem itp.) ale także z jego aspektów
osobowościowych, jak introwersja, neurotyczność, psychotyczność
(odzwierciedlająca nonkonformistyczne tendencje osobowości, skłonność do
łamania reguł czy zachowań sprzeciwiających się przyjętym normom
społecznym). Może być również spowodowana konfliktami w społecznym
otoczeniu dziecka (brak akceptacji wśród rówieśników, nieśmiałość,
wrażliwość).
Ponadto, zauważasz, że dziecko posiada niskie
poczucie własnej wartości, stało się niestabilne emocjonalnie, w jego
zachowaniu dominuje ambiwalencja (często zmienia swoje decyzje), ma w
sobie dużo lęku i złości, pojawiają się również zachowania typu
acting-out (reakcje wybuchowe). Coraz częściej zamyka się w swoim
pokoju, nie odbiera telefonów i samo do nikogo nie dzwoni, przestało
chodzić na dodatkowe zajęcia, które do tej pory sprawiały mu radość,
robi wszystko aby nie chodzić do szkoły (aż do całkowitego
zaprzestania), przejawia lęki, obawy, zamartwianie się, branie
wszystkiego do siebie, niezadowolenie i pesymizm. Pojawia się uczucie
napięcia i brak zdolności do pracy równie dobrej, jak wcześniej. Czasami
pogrąża się w smętnych rozmyślaniach, skarży się na znużenie, apatię,
zmęczenie, pojawiające się trudności ze snem, pamięcią i koncentracją.
Być może, jest to początek depresji.
Skonsultuj się z
psychologiem, zanim sprawy wymkną się spod kontroli i zaczną pojawiać
się destruktywne myśli i czyny (np. samookaleczenia).
Małgorzata M. Podniesińska, psycholog
psychologwroclaw.pl@gmail.com
www.psychologwroclaw.blogspot.com/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz